Asertywność

Asertywność

Asertywność 1620 1080 Walk4Change

Asertywność to umiejętność swobodnego wyrażania swoich myśli.

Ale również wyrażania odczuć, pragnień, potrzeb, przekonań – w sposób szczery i bezpośredni. To także stanowczość, która nie rani, czyli takie zachowanie, które pozwala nie ulegać innym, ale też ich nie ranić. Asertywność to nie tylko umiejętność mówienia NIE.

Asertywność – czyli szczera i bezpośrednia komunikacja

Sztuką jest w naszych czasach komunikowanie światu, kim jestem. Trzeba ją opanować, by żyć, tak jak się chce, w zgodzie z sobą iść swoją drogą po marzenia, szanując innych i pokazując im, że są dla nas ważni w naszej wędrówce; by stać się osobą pełną zaangażowania, entuzjazmu i niekończącej się ciekawości świata i innych.
Pielęgnując w sobie życzliwość, zrozumienie, dobroć i #otwartość, uczymy się właśnie asertywności, która często nie jest naszą cechą wrodzoną. Dobra relacja z samym sobą jest ważna. Jeśli lubisz i akceptujesz siebie, łatwiej Ci będzie akceptować i lubić innych. Wtedy wasza #komunikacja będzie szczera i bezpośrednia.

Pełnione przez nas role społeczne przeszkadzają w byciu asertywnym, zwłaszcza gdy nasze zachowanie jest uległe, bo wynika z niskiej samooceny, lub agresywne i dominujące, bo płynie z chęci pokazania wyższości nad innymi.
Asertywny komunikat zawiera w sobie trzy składowe: empatię, czyli pokazanie drugiej osobie, że rozumiesz i akceptujesz jej stan wewnętrzny, wyrażanie własnych uczuć, czyli mówienie o swoim stanie wewnętrznym (nie mylić z wymówką), i wreszcie wyrażanie własnych potrzeb.

Pięć praw asertywności

Herbert Fensterheim, doktor psychologii i profesor psychiatrii na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Cornella, jest autorem książki Jak nauczyć się asertywności. Nie mów tak, gdy chcesz powiedzieć nie. Sformułował on pięć praw do: robienia tego, czego chcesz (dopóki nie rani to kogoś innego), zachowania swojej godności poprzez asertywne zachowanie (dopóki Twoje intencje nie są agresywne, lecz asertywne), przedstawiania innym swoich próśb (dopóki uznajesz, że druga osoba ma prawo odmówić), przedyskutowania i wyjaśnienia sprawy z drugą osobą (nawet kiedy istnieją takie sytuacje między wami, w których prawa nie są oczywiste) i korzystania ze swych praw.
Zastanów się – na ile jesteś asertywny? Czy chciałbyś popracować nad swoją asertywnością? Poniższe pytania pomogą Ci w refleksji nad poziomem swojej asertywności jakże ważnej w codziennej komunikacji i budowaniu zdrowych relacji z innymi.

Pytania do refleksji

  1. Jak się czujesz, słysząc odmowę i jak jest Twoja reakcja na nią?
  2. Czy umiem wyrazić swój punkt widzenia, gdy złoszczę się na kogoś, nie czując się ani lepszy, ani gorszy, robię to bez „wymądrzania się” i pouczania kogoś?
  3. Jak znoszę zasłużoną krytykę?
  4. Czy w czasie trudnego, pełnego napięć spotkania z inną osobą potrafię mówić spokojnie i z pewnością siebie?
  5. Jeśli mam z czymś kłopot to czy z łatwością umiem poprosić kogoś o pomoc?
Jeśli chcesz podziel się swoją refleksją!

Tekst: Małgorzata Pióro

Więcej artykułów

Odwiedź nasze

 

Projekt finansowany w ramach Narodowego Programu Zdrowia na 2016 – 2020.

Back to top
Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies), aby ułatwić Ci korzystanie z serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki.
Polityka prywatności