Wgląd w swoje myśli

Wgląd w swoje myśli

Wgląd w swoje myśli 1620 1080 Walk4Change

Warto zwrócić uwagę na własne myśli – czy nie krążą bezowocnie i obsesyjnie wokół negatywnych wydarzeń i czarnych scenariuszy.

Co wtedy zrobić?

  1. Zatrzymaj je – możesz po prostu zająć się jakimś działaniem, które skupi twoją uwagę i koncentrację, możesz skoncentrować się na aktywności fizycznej (szybki #spacer, pływanie, a w zależności od kondycji bieg, siłownia, ćwiczenia, taniec).
  2. Wyrób sobie #nawyk przywoływania w pamięci trzech pozytywnych wydarzeń z danego dnia – to także wywoła stan emocjonalny, ale tym razem pozytywny. Zrób to min. raz dziennie.
  3. Urealnij się! „Powróć do zmysłów” i stań się obecny – wróć z myśli do „tu i teraz” i pozostań w kontakcie z tym, co rzeczywiście teraz wokół Ciebie się dzieje.
    Zauważ dokładnie, gdzie jesteś, co słyszysz, co widzisz, w czym bierzesz udział, jak oddychasz? Co tu i teraz robisz? To także może spowodować, że wyrwiesz się z „pułapki” myślenia.
  4. Przekieruj myśli i uwagę. Kiedy ktoś zaczepia Cię na korytarzu albo dzwoni i informuje Cię o czymś przyjemnym, szybko pozostawiasz myśli. Co się stało? Wydarzenie skutecznie oderwało Twoją uwagę od bezproduktywnego rozmyślania. Niektóre badania pokazują, że oderwanie się od myśli już na 2 minuty wystarcza, by te myśli przestały podtrzymywać negatywny stan. Stan zmienia się, a ciało przestaje funkcjonować w stresie. Czasem więc warto nawet „na siłę” sięgnąć w takiej chwili po wciągającą Cię książkę czy film, pójść na towarzyskie spotkanie. Taka aktywność i przekierowanie uwagi może skutecznie przerwać i zmienić proces.
  5. Zwróć uwagę na to, jakich ludzi masz w swoim otoczeniu. #Nawyk rozpamiętywania i zamartwiania się powstaje w jakimś otoczeniu – nie rodzimy się z nim. Pomocne więc jest też otaczanie się takimi ludźmi, którzy nie będą wzmacniać tego nawyku.

Więcej artykułów

Odwiedź nasze

 

Projekt finansowany w ramach Narodowego Programu Zdrowia na 2016 – 2020.

Back to top
Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies), aby ułatwić Ci korzystanie z serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki.
Polityka prywatności